سال 1، شماره 1 - ( پاییز و زمستان 1394 )                   جلد 1 شماره 1 صفحات 81-100 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Agasharifiane Esfehani M, Aminpour A. Magnanimity Letter of Architecture; Fourteen main principles of professional ethics in architecture and urbanism. CIAUJ. 2016; 1 (1) :81-100
URL: http://firooze-islam.ir/article-1-70-fa.html
آقاشریفیان اصفهانی مهرداد، امین‌پور احمد. فتوت‌نامه معماری. فرهنگ معماری و شهرسازی اسلامی. 1394; 1 (1) :81-100

URL: http://firooze-islam.ir/article-1-70-fa.html


1- دانشگاه هنر اصفهان ، aghasharifian@gmail.com
2- دانشگاه هنر اصفهان
چکیده:   (2457 مشاهده)

معماری ایرانی ـ اسلامی در پیشینه خویش لااقل پذیرای دو نظام کلی آموزش بوده است. یکی آموزش سنتی معماری است که ریشه در قرون و اعصار دارد و انتقال اطلاعات و مفاهیم در آن به صورت سینه به سینه و استاد و شاگردی انجام می‌پذیرفته و دوم نظام آموزشی آکادمیک در دوره‌های اخیر بر اساس الگوی مدارس اروپایی مانند مدرسه هنرهای زیبای پاریس است. آموزش معماری در سنّت پیشینیان از سرچشمه فرهنگ و در نگاه آرمانی توأم با اخلاق و فتوّت بوده است؛ عنصری که در نظام آکادمیک چندان مورد توجه و اهتمام قرار نگرفته و بدین سبب چالش استحاله معماری باهویت و اصیل به سمت معماری بی­هویت و تقلیدی نمود فراوان پیدا کرده است. آموزش معماری یکی از عوامل مهم این استحاله به شمار می‌آید. چگونه می‌توان الگویی برای ترویج اخلاق در آموزش معماری ارائه نمود؟ این مقاله سر آن دارد تا با معرفی ویژگی‌های اخلاقی و معنوی حاکم بر محیط متقدم معماری، به مدل و ایده‌ای برای تدوین اصول اخلاقی و معنوی اسلامی در آموزش رشته شهرسازی و معماری دست یابد.

متن کامل [PDF 2912 kb]   (465 دریافت)    

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه فرهنگِ معماری و شهرسازی اسلامی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2018 All Rights Reserved | Culture of Islamic Architecture and Urbanism Journal

Designed & Developed by : Yektaweb